Marilah Berkongsi

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to AD'DINI ISLAM by Email

Rabu, Disember 24

Al-Quran itu Pembimbing Umat


Maksudnya: "Tidaklah daging-daging(unta yang disembelih/dikorbankan itu) dan darah-darah (yang mengalir itu) dapat mencapai(keredhaan) Allah, akan tetapi ketaqwaan (dalam hati) kamulah yang dapat mencapainya. Demikianlah Allah telah menundukkan untuk kamu supaya kamu (dapat pula) menaggungkan Allah terhadap hidayah-Nya kepada kamu. Dan berikanlah khabar gembira kepada orang-orang yang berbuat kebaikkan." (Surah Al-Hajj, ayat :37)

Pendapat anda apakah kaitannya dengan perkara di atas? Ianya ialah untuk menyedarkan kita bertapa pentingnya al-quran itu dalam segenap aspek kehidupan manusia. Walaupun mereka dari golongan yang bukan Islam. Ini kerana, al-quran bukan sahaja memimbing manusia ke arah kebaikan malah merupakan jalan penyelesaian dalam semua aspek dunia dan akhirat. Maka memang tidak dapat dinafikan lagi, mengapa al-quran itu merupakan penenang jiwa manusia jika dibaca atau difahaminya.

Persoalannya di sini, mengapa kini, dunia masa kini,hebat dengan pelbagai teknologi canggih, politik yang mantap, manusia yang semakin bijak...mengapa mereka menolak al-quran dalam setiap pembangunan yang mereka lakukan? Seolah-olah merekalah serba serbi tahu mengenai hal-hal dunia tanpa merujuk sebuah mutiara agung kalam-kalam Allah (Tuhan sekalian alam) iaitu al-quran. Jumudlah pemikiran umat manusia itu jika mereka menolak al-quran sebagai panduan hidup mereka.

Jika kita lihat akal manusia yang bijak itu, kini tidak lagi menerima pakai al-quran sepenuhnya dan cuma sekadar hiasan perlembagaan agama untuk orang Islam sahaja. Sebenarnya, untuk pengetahuan kita, secara khususnya al-quran sebenarnya untuk umat Islam..tetapi secara umumnya ianya merangkumi untuk setiap umat manusia tidak kira yang Islam mahupun bukan. Oleh itu jika pengamalnya mengamalkanya, maka segala tiadalah berlaku keburukan dalam dunia ini.

Sebagai contoh tidak perlu kita lihat negara-negara luar..lihat dahulu dalam negara kita ini, adakah al-quran itu diguna pakai sepenuhnya dalam setiap perlembagaan dan perlaksanaan sistem dalam negara? Tidak perlulah saya katakan, bagi yang memahami sudah tentu tahu...bagi yang masih terpinga-pinga mencari untuk memahami, cubalah fahami dengan akal anda yang bijak dan waras. Hukum hudud tidak dilaksanakan adalah contoh terbaik bahawa sesebuah negara itu menolak al-quran sebagai panduan hidup. Mereka(pemimpin) pandai berkata-kata bahawa al quran itu tunggak utama. Tetapi mana bukti bahawa ianya dilaksanakan?

Al quran ditolak,hadis ditolak...bagi muzik dan lagu-lagu baru terima lagaknya.Cubalah saudara seIslamku..fikir-fikirkanlah dan bantulah sesama kita dalam bangkit menegakkan syiar Islam. Jangan biarkan Islam hanyut dari dunia..jangan biarkan diri kita ditenggelami oleh arus deras kenikmatan dunia semata-mata..sesekali lihat dan pandanglah jalan untuk ke akhirat. Insyallah kita pasti berjaya suatu hari nanti demi Allah, Rasul dan Islam...

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Halwai Telinga