Marilah Berkongsi

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to AD'DINI ISLAM by Email

Selasa, Disember 30

Salam Maal Hijrah

Alhamdulillah, syukur Ke hadrat Ilahi, Tuhan Sekalian Alam, selawat & salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Muharram telah muncul kembali dengan seribu pengertian yang penuh bermakna kita umat Islam. Tahukah kita bahawa 'Hijrah' membawa erti perpindahan dari sudut istilah bahasa. Manakala dari sudut & pandangan agama ianya membawa erti perpindahan nabi Rasulullah s.a.w. dari kota Makkah ke kota Madinah. Ia juga permulaan penyatuan kaum ansar & mujahirin.


Jika dilihat Hijrah ini juga membawa impak yang mendalam ke atas umat Islam seluruh dunia. Ini menunjukkan kita juga perlulah menyambutnya dengan penuh tawaduk dan bersyukur. Kita seharusnya sebagai umat Islam tidak perlulah menyambut Tahun Baru yang di agung-agungkan oleh musuh kita iaitu kafir atau lebih tepat kaum Yahudi laknatullah. Kini, umat Islam kita lebih gemar menyambut Tahun Baru (New Year Stupid!) dengan pelbagai maksiat itu, ini dan bukannya menyambut penuh kesyukuran ke hadrat Allah s.w.t.

Mengapakah perkara ini hampir setiap tahun berlaku? Mengapa kita mengagungkan Tahun Baru yang membawa malapetalaka kepada kita dan bukannya Tahun Hijrah buat umat Islam? Di sinilah silap kita yang sering terikut-ikut perbuatan orang Yahudi celaka ini. Kita seolah-olah telah diracuni oleh daya pemikiran mereka yang kolot dan jumut itu. Oleh itu tidak perlulah kita negara yang membangun bersama sistem Islam ini menyambutnya dengan keterlaluan dengan pelbagai perkara-perkara yang melalaikan seperti hiburan,muzik dan sebagainya yang dari sudut padangan Islam ianya adalah haram.

Apa kata kita atau para pemimpin Islam negara tukar corak penyambutan Tahun Baru ini dengan cara menyambutnya seperti Sambutan Maal Hijrah pada 29haribulan 12 2009 bersamaan hari Isnin. Tidak salah untuk menyambut Tahun Baru ini, tetapi biarlah caranya mengikut lunas-lunas agama Islam....


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Halwai Telinga