Marilah Berkongsi

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to AD'DINI ISLAM by Email

Rabu, Disember 17

Halal & Haram Bukan Mahram

Besalaman lelaki dan perempuan yang bukan mahram tanpa ada lapisan yang menghalangi 2 kulit adalah dilarang dalam Islam iaitu Haram.

Dalam Hadis ada diriwayatkan bahawa Aminah bt Rukaiqah datang kepada Rasulullah s.a.w dengan membawa beberapa wanita Ansar untuk membai'at (perjanjian) membuat semasa menegakkan syiar Islam dengan Baginda s.a.w. Mereka semua berkata, 'Marilah Nabi, kami akan membai'at dengan anda' (besalaman dengan nabi).

Maka Nabi s.a.w pun bersabda, "Sesungguhnya aku tida akan bersalam dengan kaum wanita. Sabdaku ini (yang ditujukan) untuk 100 wanita adalah sama dengan sabdaku untuk seorang wanita.

-Riwayat Ahmad,Malik,At-Tirmizi, An-Nasa'i dan Ibnu Majah-

Hadis yang diriwayatkan oleh Sayidatina Aisyah r.a, "Demi Allah, sesungguhnya tangan Rasulullah tidak pernah menyentuh tangan seorang wanita pun (yang bukan mahramnya)". Oleh itu Baginda membai'at ,mereka dengan kata-kata. Rasulullah bersabda, "Tidak harus mengucapkan salam keada kum wanita dan tidak harus pula mereka menjawab salam itu".

-Hadis Marfu'Riwayat Ibnu Jauzi-

Rasulullah bersabda dalam hadis riwayat At-Thabrani yang bermaksud, "Adalah lebih baik seseorang lelaki itu berasak-asak dengan seekor khinzir yang berlumuran lumpur atau tanah busuk daripada di bertolak-tolak (mengeser-geser) bahunya dengan seorang wanita yang tidak halal baginya".

Jika kita lihat beberapa contoh di atas menunjukkan bahawa bertapa jitu dan lengkapnya Islam ini dalam berkenaan dengan halal dan haram bersentuhan bersama bukan mahram. Malah lebih buruk dari itu jika dibandingkan dengan haramnya bersentuhan dengan khinzir.

Sekadar hiasan.....

Apa yang perlu diketengahkan oleh hamba ialah berkenaan dengan tindak tanduk segelintir pemimpin Islam kita yang tanpa segan silu berjabat tangan dengan bukan mahram mereka. Malah bangga jika berpelukan tanda menjalinkan hubungan mesra antara negara atau sebaliknya. Apakah itu lambang sebuah pemimpin Islam yang diterajui oleh mereka? Bagaimanakah kepimpinan melalui teladan akan menjadi contoh pada anak-anak bangsa dah masyarakat di dalam negara? Cantiknya Islam oleh kerana perlaksanaan oleh pemerintah yang menjalankan hukum-hakam Islam.

Tetapi kini, pemimpin, anak-anak buah ataupun masyarakat Islam di dalam negara memandang enteng perihal perkara ini? Mana perginya talbiah keislaman mereka? Masakan pemimpin akan menjadi idola anak-anak bangsa? Malah penggalakan maksiat merata-rata di segenap pelusuk negara. Itulah natijahnya....

Oleh itu marilah kita kembali kepada hukum-hakam Allah & menjadikan Islam itu tunggak utama dalam hidup kita dan bukan sebaliknya. Pandang & lihatlah secara berat tentang isu halal dan haram ini bukan kerana ku....tetapi kerana Allah s.w.t......

Allahuakhbar.......x 3 (Marilah membesarkan Allah dan Rasulnya)

Wallahuallam......





Contoh-contoh pemimpin Islam

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Halwai Telinga