Marilah Berkongsi

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to AD'DINI ISLAM by Email

Isnin, November 24

Islam itu Ad'din



APAKAH YANG dimaksudkan Islam itu Ad'din? "innaddin naindallah hil islam". Ad'din bermaksud telah sempurna dan lengkap segala-galanya iaitu Islam merupakan satu-satunya agama yang meliputi pelbagai aspek alam & manusia di mana tidak terdapat dalam agama-agama lain yang hanya mempunyai batasan keagamaan.
Islam juga merupakan agama yang restui,diredhai, dirahmati oleh pencipta alam semesta iaitu Allah s.w.t. Mengapa kita perlukan agama? Tidak lain dan tidak bukan ialah sebagai garis panduan hidup dan pedoman setiap insan. Jika dilihat bagi mereka yang bukan Islam juga memerlukan agama untuk memimpin mereka ke arah jalan yang murni. Begitu pentingnya agama oleh segenap umat manusia yang ketandusan kerohanian memerlukannya.
Oleh itu Islam meletakkan garis-garis panduan hidup untuk merialisasikan apa yang dibutuhkan oleh manusia. Tahukah apabila seseorang insan itu tidak mempunyai agama, mereka akan terasa kosong(gelap) umpama 'bergantung tidak bertali' seperti pohon yang mati kekeringan kerana tiadanya air. Begitulah juga sama ertinya dengan mereka yang tidak mempunyai pegangan agama.
Justeru, berlakulah pelbagai kerosakan akhlak dan kemaksiatan yang berleluasa. Mengapakah kita perlu implementkan Islam itu sebagai sebuah agama yang menyeluruh? Supaya tidak sesat dan terpesong kita dikemudian hari. Sebagai contoh yang utama, terdapat negara-negara yang majoriti penduduknya umat Islam, tetapi tidak mengimplementasikan Islam itu sebagai agama yang utama(rasmi). Kerana itu jugalah berlaku perbalahan, perpecahan, kemusnahan dan segala malapetaka yang mengakibatkan impak negatif atau buruk. Ada sesetengah negara pula mengambil Islam sebagai agama sahaja di mana terdapat dasar pecah dan perintah yang menjadi pemisah antara dunia dan juga akhirat.
Mengapakah perkara ini berlaku? Siapakah yang bersalah? Mana perginya kekuatan ISLAM yang terdapat dalam diri setiap umatnya? Fikirkanlah wahai umat Islam.....kembalilah kepada Islam yang jitu (ad'din)....Kuatkanlah kembali Islam yang telah dipandang enteng oleh musuh-musuhnya.....Perjuangkan Islam dalam menegakkan kebenaran......Menolak Islam beerti kita membelakangkan atau mensyirikkan Allah....Kekuatan manusia terletak pada pegangan agama Islamnya yang tidak rapuh.

ALLAHHUAKBAR x 3 !!!


0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Halwai Telinga