Marilah Berkongsi

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

Subscribe to AD'DINI ISLAM by Email

Isnin, Februari 9

Amanah Allah kepada Khalifahnya

(إِنَّا عَرَضْنَا الاٌّمَانَةَ عَلَى السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ وَالْجِبَالِ فَأبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الإِنْسَـنُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُوماً جَهُولاً )

[33.72] Sesungguhnya Kami telah kemukakan tanggungjawab amanah (Kami) kepada langit dan bumi serta gunung-ganang (untuk memikulnya), maka mereka enggan memikulnya dan bimbang tidak dapat menyempurnakannya (kerana tidak ada pada mereka persediaan untuk memikulnya); dan (pada ketika itu) manusia (dengan persediaan yang ada padanya) sanggup memikulnya. (Ingatlah) sesungguhnya tabiat kebanyakan manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara yang tidak patut dikerjakan.


Sedangkan langit,bumi dan gunung-ganang tidak sanggup memikul amanah yang dipertanggungjawabkan dari Allah. Sedangkan Adam a.s selaku makhluk Allah yang istimewa yakni manusia sanggup menerima amanah dari Allah. Oleh itu apa yang dipertanggungjawabkan oleh Allah kepada kita janganlah kita mensia-siakankannya supaya kelak nanti tidak kita diazab oleh Allah dengan pedih di akhirat nanti. Amar makruf nahi mungkar adalah amanah yang sangat berat untuk dilaksanankan. Sekurang-kurangnya menengur dengan hati adalah selemah-lemah iman.

Wallahuallam......

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Halwai Telinga